Niemiecki zespół piłkarski, Bayern Monachium, podobno zaczął używać maski na twarz w swoich meczach po tym, jak gwiazda obrońca Antonio Rudiger doznał urazu twarzy w Lidze Mistrzów. Uważa się, że maska jest zaprojektowana w celu ochrony kości twarzy gracza.
Chociaż maska była noszona przez niektórych graczy na Mistrzostwach Świata, jest to pierwszy raz, kiedy czołowy europejski klub użył jej w meczu. Nemanja Matic, Ramires i Fernando Torres z Chelsea nosili maskę podczas swoich meczów. Ponadto czołowy zawodnik Niemiec Robert Lewandowski nosił maskę podczas Euro 2010.
Wielu europejskich praktyków teatralnych używało masek w przedstawieniach. Istnieje wiele różnych tradycji wykorzystujących maski, ale wszystkie mają wspólny cel – pracują nad wprowadzeniem widzów w głębsze doświadczenie teatralne.
Maski są szczególnie ważne w niezachodnich formach teatralnych. Na przykład ruch Guerrilla Theatre był wpływową formą teatru, a jego członkowie używali masek do prezentowania wysoce politycznych i kontrowersyjnych przedstawień. Ruch ten był pod wpływem Commedia dell’arte i nowoczesnej pantomimy.
Innym praktykiem sztuki teatralnej był Jacques Lecoq, który znany jest z używania masek jako narzędzia treningowego. Jego pedagogika wywarła ogromny wpływ na praktyków teatru na całym świecie. Jego “szlachetna maska” została opracowana we współpracy z rzeźbiarzem Amleto Satori. Używanie maski pomagało aktorom uwolnić się od “naturalnych” lub “prawdziwych” ruchów związanych ze światem fizycznym.
Na przestrzeni lat rola masek w teatrze zmieniała się. Na przykład w XX wieku wielu praktyków teatralnych dążyło do odejścia od “naturalizmu”. Niektórzy z nich założyli Teatr Orientalny. Mimo to maski nadal odgrywają istotną rolę w tworzeniu współczesnych dzieł teatralnych.
Dziś maski stały się powszechną praktyką wśród drużyn sportowych. Antonio Rudiger nosił maskę podczas półfinału Ligi Mistrzów przeciwko Realowi Madryt po doznaniu urazu twarzy. Kiedy wrócił do gry dla Chelsea, nadal nosił maskę podczas meczów. Założył nawet czarną maskę w finale przeciwko Manchesterowi City. Mimo to, niektórzy mają wątpliwości co do jego nowej estetyki.
Jednak niemiecki rząd poważnie rozważa nowy program “O-bis-O”, w którym wszystkie miejsca publiczne w Niemczech wymagałyby zakrycia twarzy. Jest to odpowiedź na kradzież sześciu milionów masek ochronnych przeznaczonych dla Niemiec z lotniska w Kenii.
W związku z tym berlińska Staatsoper będzie szyła 400 masek tygodniowo, przy czym pracownicy będą wykonywać szycie co 15 minut. Również w operze w Dusseldorfie będą szyć 1000 masek tygodniowo.
W rzeczywistości istnieje wiele zespołów teatralnych, które pracują nad tworzeniem masek świadomych społecznie. Floz Ensemble jest właśnie jedną z takich firm. Ich dwanaście pełnometrażowych sztuk zostało opracowanych w zbiorowym procesie twórczym.
Innym ważnym ośrodkiem ruchu masek jest San Francisco Mime Troupe. Są oni grupą praktyków teatralnych, którzy czerpali inspirację z ruchu Guerrilla Theatre i Commedii dell’arte.
Podobne tematy